Isnin, 24 Disember 2012

Menghitung Hari..

Diam x diam, detik semakin berlalu.. Lagi seminggu meninggalkan tahun 2012 yang penuh dengan pelbagai cerita, suka dan duka,
#Imbasan memori 2012

1st Part (Jan to Mac)

Januari 2012
- khitbah wanita untuk dijadikan teman hidup sepanjang hayat.
- Percutian Family di Feringghi Villa Penang *awesome!! Sgt seronok
- bermula praktikum selama 12minggu
- Sahabat baik @Alias dpt jQAF di Sarawak
- Tunangku turut dapat jQAF, alhamdulillah dpt di Sg Buloh, satu negeri dengan bakal Suaminya :)

Febuary 2012
- pertama kali diobserve by mentor, dpt pujian dan teguran yang membina
- Alias shbt baik bertunang dengan rakan sekolah, diikuti teman segemokku, Kerel,
- 24hb besday yang ke25,
- Bulan Ke2 bergelar tunangan org ;)

March 2012
- Tekanan praktikum memuncak! Ditmbh stress dengan kerja Sekolah y menimbun!!
- Observe minor by 2nd mentor Pn. Zahanin, she is adorable women! Tq madam guide me as a good teacher!
- Himpunan Guru 1Malaysia @Ciast Shah Alam,


------ bersambung 2nd part tuk april till jun 2012----
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Sabtu, 1 Disember 2012

Sabar Redho Ikhlas

Hari pertama di akhir bulan 12/2012, bermakna tidak kurang lebih lagi 3 bulan menuju hari penyatuan jiwa dua insan. di saat masih tidak mempunyai pekerjaan yang tetap, sumber kewangan yang masih tidak kukuh, aku melihat rakan2 lain seperti mudah untuk mendirikan rumah tangga, tp aku seakan sukar, mehnah apa yang Allah uji untuk diriku. Allah padamu ku berserah dipermudah segala urusan. Ya! acap kali doa ini yang aku ucapkan usai aku solat, supaya Allah bermurah hati mendengar doaku. Aku mengharap pada orang yang ku berharap tp seakan harapan tinggal harapan. Aku x paham kenapa mesti orang y ku harap seakan sombong, bongkak, dan memerlukan aku merayu padanya untuk aku meminta pertolongan? Semakin angkuh! ya Aku katekan beliau angkuh kerana beliau mampu untuk segalanya....   

Betapa aku bersyukur pada Allah kerana mengurniakan aku ibu yang sangat memahami keadaan anaknya. Sentiasa memberi sokongan, dorongan, ya! ibulah tempat aku meluah segala perasaan terhadap ape yang aku rase, aku alami, aku hadapi. Setiap kali ku mohon pada ibu, agar berdoa untukku, semoga Allah permudahkan segala urusan ku dan murahkan rezekiku dan juga keluarga. Dan itulah doa y acap kali ibu tuturkan seusai solatnya. Walaupun ibu tidak lah berpelajaran tinggi, tapi ibu punyai perimanusia, berusaha untukku, berganding bersamaku untuk merealisasikan impian anaknya

Bila fikirkan balik betapa sukar untuk mendirikan baitulmuslim, bila bersendirian.. aku semacam menyesal terkadang kerana gelojoh, mujur rakan menasihati bahawa, betapa syaitan amat menyukai hamba Allah yang berperasaan begitu kerana syaitan tidak menyukai hamba Allah bernikah! bahkan berbangga hamba Allah berterusan melakukan maksiat, bersekedudukan tanpa ikatan yang sah.. Ya! dan aku percaya bahawa niat y baik untuk mendirikan baitul Muslim akan dipermudahkan oleh Allah. Yakinlah Mail bahawa Allah mendengar setiap doa yang kau ucapkan!

Jumaat, 9 November 2012

23 Mac 2013

Jumaat, 26 Oktober 2012

Selamat Hari Raya Aidul Adha 1433

Selamat Hari Raya Aidul Adha 1433H, semoga amalan diterima Allah
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Selasa, 9 Oktober 2012

Percubaan pertama update by bbm

Salamunalaik pada semua, lame x corat coret pada blog ini, mcm malas nak updte by dekstop, cube gak cr perisian kat bb, kot2 ade kan.. Terbaca blog kak mawar, then tanye die, tu y die bg tutorial how to updte by bb..
Alhamdulillah berjaya! Tq kak mawar!
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Rabu, 19 September 2012

BILA LELAKI MENJADI DAYUS?


Semoga bermanfaat kata2 Ustaz Dr. Zaharuddin ini..

Secara mudahnya cuba kita lihat betapa ramainya lelaki akan menjadi DAYUS apabila :-

1) Membiarkan kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.

2) Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan
 siapa yang menghantar.

3) Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuannya dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.

4) Membiarkan anak perempuannya ber’dating’ dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.

5) Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa ‘spoting’ yang memahami.

6) Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.

7) Membiarkan anak perempuannya memasuki akademi fantasia, mentor, gang starz dan lain-lain yang sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan kepada jutaan manusia bukan mahram.

8) Membiarkan isterinya atau anaknya menjadi pelakon dan berpelukan dengan lelaki lain, kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata. Adakah semasa berlakon nafsu seorang lelaki di hilangkan?. Tidak sekali-sekali.

9) Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.

10) Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktiraf oleh Islam seperti menyelematkannya dari lemas dan yang sepertinya.

11) Membiarkan isterinya bersalin dengan dibidani oleh doktor lelaki tanpa terdesak dan keperluan yang tiada pilihan.

12) Membawa isteri dan anak perempuan untuk dirawati oleh doktor lelaki sedangkan wujudnya klinik dan hospital yang mempunyai doktor wanita.

13) Membiarkan isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang cemburu.

14) Membiarkan isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang pemerhatian.

Terlalu banyak lagi jika ingin saya coretkan di sini. Kedayusan ini hanya akan sabit kepada lelaki jika semua maksiat yang dilakukan oleh isteri atau anaknya secara terbuka dan diketahui olehnya, adapun jika berlaku secara sulit, suami tidaklah bertanggungjawab dan tidak sabit ‘dayus’ kepad dirinya.

Mungkin kita akan berkata dalam hati :-

” Jika demikian, ramainya lelaki dayus di kelilingku”

Lebih penting adalah kita melihat, adakah kita sendiri tergolong dalam salah satu yang disebut tadi.

Awas wahai lelaki beriman..jangan kita termasuk dalam golongan yang berdosa besar ini.

Wahai para isteri dan anak-anak perempuan, jika anda sayangkan suami dan bapa anda, janganlah anda memasukkan mereka dalam kategori DAYUS yang tiada ruang untuk ke syurga Allah SWT.

Sayangilah dirimu dan keluargamu. Jagalah dirimu dan keluargamu dari api neraka.

Akhirnya, wahai para suami dan ayah, pertahankan agama isteri dan keluargamu walau terpaksa bermatian kerananya. Nabi SAW bersabda :

من قتل دون أهله فهو شهيد

Ertinya : “Barangsiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan ahli keluarganya, maka ia adalah mati syahid” ( Riwayat Ahmad , Sohih menurut Syeikh Syuaib Arnout)

Sekian

Oleh; Ust Dr Zaharuddin Abd Rahman

Rabu, 1 Ogos 2012

Mahar

Situasi 1
Aku : Bape hantaran ayah die mintak?
Kwn A : Urm.. ayah die ckp terpulang pada aku.. maksudnya berapa aku mampu lah... sbb duit tu tuk anak die jugak..

Situasi 2
Aku : Mu plok bape ayoh die letak?
Kwn B : Ritu bncg mase risik, die kate x kisah, asl x membebankan aku. Tp mak aku plak yang letak rate.. ye la kan die ade degree, xkan nak bg 2k jer.....


Jumaat, 15 Jun 2012

Tamat Fasa Pertama...

Sekian lama menantikan tamat nya praktikum. akhirnya menjadi kenyataan! . apekan daya, rezeki mmg tak menyebelahi diri.... kecewa? sangat kecewa. Dikala nama menjadi bualan.. tp tidak menjadi kenyataan. Ya Allah malunya..




Jumaat, 24 Februari 2012

Happy Besday To Me!

Kesekalian kalinya besday ku disambut lg :) Alhamdulillah setiap tahun orang tersayang tidak lupa untuk menyambut kelahiran aku! Ya sangat terharu bila Mak call, and wish Selamat Hari Lahir :) Semoga panjang umur... Allahuakhbar sangat terharu.. dan Aku speechless bila mak kata, mak da tidur.. sruh adik kejutkan mak kalau da kul 12.. nak wish tu aku.. hooo terharu.. Dan seperti biasa bila mak wish mesti mak akan mengalirkan air mata.. mungkin syahdu dengan tumbesaran anaknya baangkali :)

Jam 12 besday disambut di Rumah Along, best sangat.. pasang webcam then mak menghadap webcam tengok aku memotong kek. Tiup Lilin, dan aku melihat wajah syahdu mak. Gembira barangkali.. Dan yang paling terharu pasti diriku ini. Walau tiada hadiah namun aku sangat hargai Kek pemberian kakak ku.. Ya umur sudah menjejak ke usia 25 tahun. dan 25 tahun juga Allah beri aku kehidupan, beri aku kerahmatan dan beri aku segala hajat yang aku perlukan.. SYukran Ya Allah :)

Dan masih terasa hati bila tiada kata-kata selamat dari cik kesayangan, Mungkin tido barangkali..

Rabu, 22 Februari 2012

Again an again...

Masuk minggu ke 4 praktikum, masih berbaki 8 minggu tuk dilalui... Ya Allah permudahkan segala perancanganku dan permudahkan segala urusanku... hari ini berpeluang mengikuti program Rapat 1 Malaysia anjuran JASA dan Inmind, macam biasa kita dengar ianya seperti brainwash para guru.. tapi pada aku ianya sekadar percambahan idea, perkembangan minda yang mane pihak kerajaan hendakkan kakitangannya buka minda dengan jasa yang telah dilakukan oleh pihak kerajaan.

Ya aku berkata begitu kerana memang dasar kerajaan mahukan kemenangan. Dan terpulang pada kerajaan bagaimana mendapatkan kemenangan. Banyak isu yang dibincangkan, Soal 1 Malaysia, ETP, Subsidi. Sudah menjadi kerja Menteri DIJabatan Perdana Menteri untuk menerangkan kepada kakitangan kerajaan. 

Dan aku paling terkesima, Teruja, dan Kagum melihat 2 orang tokoh akademik, iaitu Profesor Dr.  Teo Kok Seong dan Prof madya Dr. Sivamurugam Pandian tokoh bukan melayu berkata tentang Bahasa kebangsaan.. sangat kagum dengan 2 orang ini!!

Selasa, 14 Februari 2012

Kehiudpan Yang Berserabut...

Di saat ini masih mencari rentak masa untuk menguruskan kehidupan diri yang semakin hari semakin berserabut. Ye semakin berserabut..
Alhamdulillah, selesai mengikat janji bersama dengan Cik Kesayangan :).. Setahun mengikat janji untuk merealisasikan... Mula mengorak langkah untuk ke hadapan...

Dan disaat ini masih menerima kafarraH daripada Allah atas dosa2 silam.. DEMAM! Ya mmg itu yang ku rasa sekarang..... Alhamdulillah Allah masih sayangkan diriku.

Dan disaat ini masih mencari rentak untuk menguruskan masa (ayat ulangan di atas) untuk praktikum! ye utk praktikum dan masih berbaki 9 Minggu untuk menjalanya..

Ya Allah berikan aku masa yang berkualiti... Amin

Ahad, 1 Januari 2012

Selamat Tahun Baru 2012 :)

Saje je nak post utk pertama kali nya bagi tahun 2012

Untuk kesekalian kali nya umur MM akan bertambah daripada 24 kpd 25 tahun :)
Insyaallah 2012 ini MM akan tamat belajar 
Insyaallah 2012 ini MM akan berusaha untuk menjadi Muslim yang terbaik untuk bakal Zauj MM
Insyaallah MM akan berusaha untuk update blog MM!! sekurang2nya sebulan 2x entry :)

Dan MM kene berusaha lebih untuk Kejayaan pada masa hadapan